Het verhaal van Filip en Olga Smeers-Maslivets
In de eerste helft van 2010 maken Filip Smeers en zijn echtgenote Olga Maslivets de balans op: renoveren ze hun woning of opteren ze voor nieuwbouw? Renovatie blijkt met wat ze voor ogen hebben relatief duur uit te vallen en het idee om te kunnen wonen volgens de laatste trends en normen is aanlokkelijk. Ze hakken de knoop door en in Tielt-Winge vinden ze een gloednieuwe woning die de hunne wordt.
"We hebben eerst geprobeerd om ons huis zelf te verkopen", vertelt Filip, "maar we hielden er van in het begin rekening mee dat we mogelijk niet in dat opzet zouden slagen. Later hebben we dan contact opgenomen met het kantoor van ERA Janssens & Janssens, dat we voornamelijk kenden van de TE LAAT VERKOCHT-bordjes in het straatbeeld." "De kinderen gebruiken die uitdrukking zelfs als grapje", vult Olga aan. "Wanneer ze bijvoorbeeld iemand te snel af zijn door ergens te gaan zitten of zo, dan zeggen ze spontaan: te laat, verkocht!".
"Van bij het begin hebben we goede afspraken gemaakt met Helene & co.", gaat Filip verder, "en we kwamen samen tot een realistische, nuchtere vraagprijs. Alles werd duidelijk op papier gezet en er werd geen ruimte gelaten voor verrassingen. Tijdens de eerste week na de ondertekening van het contract werden alle voorbereidingen getroffen en de tweede week gingen de bezichtigingen van start. Die verliepen erg georganiseerd, zonder dat wij daarbij aanwezig waren. Tijdens een viertal avonden kwamen er in het totaal ongeveer dertig bezoekers opdagen en, tjonk, de derde week was ons huis verkocht. Ze bereiken via hun netwerk dan ook een grote groep potentiële kopers."
Filip en Olga zijn kritische klanten. Filip zit zelf in de verkoop en kent dus het klappen van de zweep. Ze letten dan ook op de details…
"De manier van werken van ERA Janssens & Janssens klikt als een deur in het slot en vertoont geen hiaten", weet Filip. Olga beaamt dat. "Je ziet die mensen werken, ze zijn goed georganiseerd, altijd stipt op tijd en ze functioneren goed als team. Iedereen weet daar immers altijd van de ander waar hij of zij mee bezig is. Ze bezorgen je een overzicht van de stappen die ze ondernomen hebben, van de mensen die je huis bezocht hebben, over hoe groot de interesse voor je woning op de website was, en ze vragen de bezoekers nadien nog telefonisch om feedback. Administratief is alles perfect geanalyseerd en in kaart gebracht."
Dat je voor een dergelijke dienstverlening met dito resultaat betaalt, daar heeft het koppel nooit aan getwijfeld.
Filip evalueert de geldelijke kant van de transactie: "Wij hadden vooraf een financieel plan opgesteld en de bemiddeling door ERA Janssens & Janssens hadden we ingecalculeerd. We zijn dus bewust de samenwerking met het kantoor aangegaan. We hoefden geen voorschot te betalen, aangezien alles zou worden afgerekend na het verlijden van de akte. En de factuur klopte. Ook juridisch is het allemaal trouwens goed geregeld. De dag na de verkoop stond alles netjes op de rekening en de hele verkoopprocedure werd correct afgehandeld." Olga vindt het opmerkelijk hoe ze ook voor de kopers zorgen. "Er werd ons gevraagd om nog even de inhoud van de stookolietank op te meten, zodat de nieuwe eigenaars niet voor een verrassing zouden komen te staan. Een detail waar we zelf geen rekening mee hadden gehouden. Ook de overname van de meterstanden en van het contract met Telenet werd door de medewerkers van het kantoor geregeld.
Samengevat kan je zeggen dat ERA Janssens & Janssens de ultieme service levert, beter kan je niet hebben. Opmerkelijk is ook, gegeven het feit dat ze deel uitmaken van de multinational die het ERA-netwerk toch is, dat ze zo open zijn. Ik heb gelezen over de awards die ze de voorbije jaren al gekregen hebben en ik denk dat ze bij ERA inderdaad wel de primus van de klas zijn. Van ons krijgen ze in ieder geval het maximum van de punten: ja, een 10."