Het verhaal van Hubert en Yannick Forton
Wanneer de echtgenote van Hubert Forton na een slepende ziekte overlijdt, erft zoon Yannick een appartement in Leuven dat op dat ogenblik nog verhuurd is aan een oudere dame. Na een tijdje kiest die mevrouw ervoor om naar een serviceflat te verhuizen, waardoor het appartement vrijkomt. Verfraaiingswerken zijn aan de orde, dus Hubert en Yannick staan voor een dilemma: weer verhuren of verkopen?
“De flat was in orde, maar een aanpassing aan de hedendaagse woonnormen drong zich op als we opnieuw wilden verhuren. We beslisten om professioneel advies in te roepen. Een tweetal jaren eerder was ik aangenaam verrast geweest door een mailingkaart in onze brievenbus met de boodschap “U krijgt nieuwe buren”, in het kader van de verkoop van een woning aan de Diestsesteenweg hier in Linden. Die kaart werd toen verdeeld door ERA Janssens & Janssens en ik heb ze altijd bewaard als referentie.”
Vóór Hubert contact opneemt met de makelaars, verkent hij hun website, in de hoop zijn eerste positieve indruk bevestigd te zien. De presentatie van de panden en de manier van werken bevalt hem en hij maakt een afspraak.
“Ik bezocht samen met Koen Teeuws het appartement en we waren het er snel over eens dat verkopen de beste optie was. We zouden wat reparaties uitvoeren, maar de renovatie zouden we overlaten aan de koper, zodat die daarin zijn eigen smaak kon volgen. Dat bleek achteraf een ‘gouden tip’.
Koen overdonderde me met zijn professionaliteit: hij was stipt op tijd en hield een indrukwekkende uiteenzetting over zijn kantoor en hun werkwijze. De vergoeding die daar tegenover stond, leek me fair. We hebben hem onverwijld ons vertrouwen geschonken en een contract met ERA Janssens & Janssens getekend. Dat was op 12 april. Enkele dagen later stond alles mét foto’s online en waren alle nodige administratieve formaliteiten en opzoekingen uitgevoerd en gebundeld in een mooi voorlopig verkoopdossier.”
Dat is één van de redenen waarom Hubert en Yannick voor een makelaar kiezen. “Om in orde te zijn met de vigerende wetgeving rond de verkoop van onroerend goed, moeten heel wat attesten en andere documenten worden opgevraagd, zoals het EPC, het elektriciteitsattest, in dit geval de plannen van het appartementsgebouw, maar ook het gewestplan, een uittreksel uit het kadaster, attesten van de stad, en zo meer. Ik huldig het principe ‘schoenmaker blijf bij uw leest’, dus ik vind dat je dat moet overlaten aan mensen die er verstand van hebben. Het honorarium van de makelaar is dan loon naar werken en in dit geval krijg je absoluut waar voor je geld.”
Hubert somt met gemak nog meer voordelen op van de keuze voor ERA Janssens & Janssens. “Van zodra je eigendom te koop staat, schrijven ze hun uitgebreide databank van potentiële kopers aan. Je huis of appartement wordt op dat moment ook nationaal zichtbaar dankzij het netwerk van ERA-makelaars. Zo is onze koper iemand uit het Brusselse geworden. Ze hanteren de grootste discretie in de onderhandelingen, zowel tegenover de verkoper als tegenover de gegadigden. Opvallend is ook dat iedereen op de hoogte is van het verkoopdossier. Koen is niet altijd bereikbaar omdat hij op prospectie is of op klantenbezoek of bij de notaris, maar als je belt, krijg je of Helene of één van de medewerksters, Annelies of Petra, aan de lijn en die weten dan precies waar het over gaat. Een hele verademing is dat, want ik ben allergisch aan het zinnetje ‘Hij is niet op zijn plaats’. Ik kan nog wel even doorgaan: de tussentijdse rapportering, de follow-up met de notaris, de Open Huizen Dag,… allemaal top!
Op 11 juli is het compromis getekend en op 31 augustus de akte verleden. Een vlotte en onberispelijke dienstverlening, ook wat de geldelijke afhandeling betreft. Ik had trouwens zelf deze getuigenis voorgesteld, maar pas ná het verlijden van de akte, omdat ik zeker wilde zijn dat mijn honderd procent tevredenheid dan ook nog zou gelden. Bij een pintje heb ik Koen daarna laten weten dat het voor mij een tien op tien was.”