Het verhaal van Iris Bavin en Koen Dehaes
Iris Bavin en Koen Dehaes nemen in november 2009 de beslissing om hun woning in Scherpenheuvel te koop te zetten. In eerste instantie voegen ze de daad bij het woord door zelf een affiche op te hangen en de verkoop bekend te maken op Kapaza. Pas wanneer die initiatieven niet het verhoopte resultaat opleveren, gaan ze over tot een volgende stap.
“In de periode dat ons huis op Kapaza te koop stond, waren er geen noemenswaardige reacties”, vertelt Koen. “Wél kregen we af en toe telefoon van makelaars of zogenaamde investeerders. Uiteindelijk hebben we bij een kantoor een contract getekend voor een half jaar. De woning werd op het internet geplaatst, met pas na een maand ook de foto’s, die genomen waren bij valavond en waar je met moeite iets op kon onderscheiden. Verder hebben we qua publiciteit niet veel gemerkt.”
“In die zes maanden zijn er maximaal een tiental zogenoemde geïnteresseerden langs geweest”, vervolgt Iris. “Meestal voelden wij trouwens zelf al meteen aan dat die mensen niet aan het profiel van een koper voor onze woning beantwoordden.”
Na dat half jaar proberen Iris en Koen het nog eens zelf, gesterkt door het geloof in hun kansen, omdat de zomer voor de deur staat. Maar, ze beseffen al gauw dat de woning intussen ook al een tijdje op de markt staat, wat een reden kan zijn voor de terughoudendheid van potentiële kopers.
In diezelfde periode dienen zich opnieuw een aantal makelaars aan en het koppel onthoudt diegene die het minst opdringerig overkomt, zijn collega’s niet bekritiseert en van wie hen ook de ‘VERKOCHT’-stickers in het straatbeeld zijn beginnen op te vallen: Koen van ERA Janssens & Janssens.
“We hebben een afspraak gemaakt en met behulp van zijn iPad heeft Koen ons de hele verkoopstrategie van het kantoor uitgelegd met duidelijke foto’s en voorbeelden. Wat ik me verder herinner van hun aanpak, is dat ze eerst alle administratie in orde hebben gebracht, zoals het uittreksel van het kadaster, het EPC, het bodem- en elektriciteitsattest, en dat al die gegevens al bij aanvang in het verkoopdossier werden opgenomen, terwijl ze normaal pas bij het compromis worden gevoegd. Bovendien kiezen ze ook in de samenwerking met derden, bijvoorbeeld voor het wettelijk afleveren van de vereiste attesten, voor de beste prijs-kwaliteitverhouding, zodat je als verkoper niet voor onnodige kosten opdraait.
In september hebben we het contract met ERA Janssens & Janssens getekend en een maand later was ons huis verkocht. We hadden van bij het begin ons akkoord gegeven om de woning te laten deelnemen aan de Open Huizen Dag in oktober, dat was voor ons zelfs één van de redenen om voor hen te kiezen. De uiteindelijke koper had vlak ervoor al een optie genomen, maar omdat de OHD binnen de periode van de opschortende voorwaarde viel, hebben ze ons huis die dag toch nog opengesteld. Daarmee wilden ze op zeker spelen, mocht de optie niet gelicht worden, wat dus wel is gebeurd. Van de buurvrouw weten we dat er toen nog véél volk over de vloer is geweest.
Dat de woning zó snel verkocht was, is volgens ons te danken aan de mooie presentatie op de website, de flyers die ze rondsturen, de kaartjes die in de buurt verspreid worden, de Open Huizen Dag, en de professionele en secure opvolging. Amai, ik denk niet dat veel immokantoren het hen nadoen. Maar,
Een volgende keer zouden we direct voor hen kiezen. Een cijfer? Een 10 geven we niet. Doe maar een 9,5 dan.”