Het verhaal van Wim en Katia Carmeliet-Van De Plas
Katia en Wim wonen in Schaffen, in een huisje dat ze volop aan het verbouwen zijn als investering in de toekomst en om er samen gelukkig te worden. Het koppel heeft een duidelijke kinderwens en met de zwangerschap van Katia groeit ook het idee om ‘anders’ te gaan wonen. Een viertal maanden na de geboorte van Bense neemt de zoektocht naar een nieuw verhaal concrete vormen aan. In Zelem denken ze hun volgende thuis te hebben gevonden…
Wim schetst: “De woning werd uit de hand verkocht, dus zonder immokantoor. Het was niet helemáál wat we zochten, maar de ligging was goed, de grondoppervlakte ook en mits wat verbouwingen konden we er wat van maken, binnen ons budget. We kwamen met de verkoper snel tot een akkoord over de prijs en de zaak leek beklonken.” Katia vult aan: “Maar het ontwerp van de verkoopovereenkomst bevatte verschillende onjuistheden en omdat we die telkens lieten aanpassen, verloor de eigenaar zijn geduld en zette hij ons ons onder druk. We hebben de deal uiteindelijk laten afspringen en we beslisten om onze zoektocht wat te laten bekoelen.”
Maar dan stuit Katia op het huis in de Robbesrodestraat in Bekkevoort. “In mijn enthousiasme heb ik meteen het makelaarskantoor gebeld. Toen het bezoek plaatsvond, hadden we ons zo goed geïnformeerd via het internet, onder andere via de Virtual Tour, dat we het huis al kenden, zelfs tot in de details.” Katia en Wim herinneren zich van dat eerste bezoek vooral het luisterend oor van Helene Janssens. Ze geeft hen advies, maar probeert hen niet als een aasgier over de streep te trekken. Na een tweede bezoek een paar dagen later, is de aankoop van de woning een feit.
Het koppel beslist daarop ook hun eigen huis met ERA Janssens & Janssens te verkopen. “Vooral omdat we Helene zo’n goede verkoopster vonden”, benadrukt Wim. “Intussen hadden we die slechte ervaring met een compromis, dus wist ik héél goed wat er in moest en mocht staan. Aan dat van Helene hebben we geen létter moeten veranderen. Ook toen ze langs kwam voor een waardebepaling van ons huis, drong ze zich niet op. Ze bouwt geen luchtkastelen, ze geeft je een idee van de positieve kanten van het huis, maar ook van de negatieve. Ze legt uit wat hun service inhoudt en wij vielen alle twee op ons gat toen we hoorden wat ze allemaal voor onze woning zouden doen. Het verkooprapport bijvoorbeeld, met een overzicht van wie ons huis bezocht heeft en wie er vanuit hun bestand was aangeschreven, de verhuiswagen, de studie die ze in Schaffen uitvoerden om huizenprijzen te kunnen vergelijken.” Katia vervolledigt het lijstje met: “De kaartjes die bij de buren in de brievenbus werden gestoken en die er eigenlijk voor gezorgd hebben dat het huis verkocht is. Als je dat allemaal optelt, dan krijg je heel veel in de plaats van je geld.”
“Die Helene, dat is een wérkbeest, ze gaat er voor en je ziet dat ze haar job met hart en ziel doet. Volgens ons kan zij ook inschatten welke mensen bij welk huis passen. Zelfs onze kleine voelde aan dat mama en papa een goed gevoel hadden bij die mevrouw. Hij ging met zijn armpjes omhoog naar haar toe en heeft de hele tijd bij haar op schoot gezeten. Die was dus ook verkocht. We denken dat háár hart toen ook is gesmolten (lachen).”
En er is meer. “De prijszetting was realistisch en hield rekening met de omgeving, de ligging, de afwerkingsgraad, nabijheid van openbaar vervoer, enz.. Ons huis was in tien dagen verkocht, terwijl de vijf andere die hier in dezelfde periode op de markt kwamen nog lang te koop stonden of zelfs nog staan. De Open Huizen Dag lokte een massa volk, maar leverde niet direct een koper op. Op een avond ging de deurbel: een moeder wiens dochter in onze buurt op zoek was naar een woning had een kaartje van ERA Janssens & Janssens in haar bus gevonden en ze kwam spontaan informeren.”
Wim: “Ik rijd elke dag binnendoor naar Leuven, over Binkom, Glabbeek, Pellenberg en zo, en zeven keer op tien is het ERA Janssens & Janssens die daar verkoopt. Je weet dat het dan een vlotte verkoop zal zijn.”
Conclusie? “Als we afgaan op onze ervaring met makelaars, zou ik ze een 9 geven, of een 9,5”, aldus Wim. Waarop Katia: “Mag ik een 11 geven, dan?”