Het verhaal van John en Marleen Russey-Vanbuel
Wanneer John Russey in 2013 een job in het buitenland krijgt aangeboden, overleggen hij en zijn echtgenote, Marleen Vanbuel, wat er met hun woning aan de Wakkerzeelsebaan in Wijgmaal moet gebeuren. Wordt het verkopen of verhuren? Het laatste lijkt hen in meerdere opzichten minder vanzelfsprekend, dus kiezen ze voor het eerste.
“De beslissing om te verkopen hebben we in september genomen, maar de verhuizing naar het buitenland hing al langer in de lucht. Daarom hadden we een jaar eerder al met verschillende immokantoren een verkennend gesprek gehad”, verduidelijkt Marleen. “Uiteindelijk zijn we met Koen van ERA Janssens & Janssens in zee gegaan. Dat contact was meteen O.K.”
Wat deed het koppel kiezen voor ERA Janssens & Janssens?
“Kijk, je hebt de feiten, de cijfers, en je hebt het intuïtieve gevoel dat zegt dit zit goed of dit zit niet goed. Dat laatste is volgens mij vrij belangrijk. Sommige immokantoren waren op het eerste gezicht misschien iets goedkoper om mee samen te werken, maar ik verwachtte bij hen telkens dat de uiteindelijke factuur wel eens duurder zou kunnen uitvallen. Ik heb contracten gezien waarbij je je afvroeg hoe de kosten nog zouden oplopen, omdat het, naast het ereloon bijvoorbeeld, alle kanten uit kon. In het contract met ERA Janssens was het allemaal duidelijk geformuleerd. Alles stond zwart op wit. Geen verrassingen. Voor hen kiezen was dus een berekende beslissing.”
Het was sowieso geen evidente situatie.
“Aangezien wij op het moment van de tekoopstelling al in het buitenland woonden, was het voor ons essentieel om niet door het vastgoedkantoor in de steek gelaten te worden en deftig te kunnen samenwerken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je er niet bent om een oogje in het zeil te houden, dan hebben ze in principe carte blanche. We zijn tevreden over hoe ERA Janssens & Janssens dat heeft aangepakt. We hebben hen de sleutel gegeven en vervolgens werden we via e-mail en telefoon goed en geregeld op de hoogte gehouden. Hun manier van communiceren was heel vriendelijk en heel duidelijk. Ik had het gevoel dat ik welkom was met mijn vragen en ik kreeg altijd snel antwoord. Begin oktober stond ons huis online en begin december was het verkocht. In twee maanden. We hebben dus ook niet veel tijd gehad om ons vanuit Spanje zorgen te maken.”
Mogen we besluiten dat het een geslaagde samenwerking was, vanop afstand maar niet afstandelijk?
“Ik stond eigenlijk een beetje sceptisch tegenover vastgoedkantoren. Die hebben immers geen al te beste reputatie, hè. Maar Koen en zijn collega’s waren heel fair en heel correct. Op geen enkel moment hebben wij een slecht gevoel gehad. Het woord dat me als eerste te binnen schiet als ik onze samenwerking zou typeren, is trouwens ‘openhartig’. De eerste keer dat Koen bij ons binnen kwam, vond ik hem al heel ‘menselijk’, terwijl het eigenlijk toch gewoon om geld gaat. Vanaf het begin waren ze heel begripvol voor onze situatie en dat heeft mij verbaasd. Ze doen echt moeite om je als klant een goed gevoel te geven. Dat hebben wij sterk geapprecieerd. En tot de laatste dag, hè, tot bij de akte. Zelfs daarna heeft Koen nog zijn hulp aangeboden, mochten we die nog nodig gehad hebben. Van ons krijgen ze een zeker een acht of een negen.”