ERA Janssens & Janssens

kandidaat-kopers in de ERA-wachtzaal. Wie zoekt uw woning?

Het verhaal van Natalie Heijlen

Natalie Heijlen gaat trouwen met Wilfried Nijs. Aangezien ze allebei eigenaar zijn van een huis, maar dat van Wilfried het dichtst bij zijn werk en hun beider families is gelegen, is het Natalie die haar woning in Hoeleden zal verkopen.

“Ik heb in de eerste plaats naar ERA Janssens & Janssens gebeld, via wie ik mijn huis in 2007 heb gekocht. Ik werd toen tijdens het aankoopproces zo goed begeleid dat zij bij mij altijd een streepje voor zouden hebben. Toch heb ik die afspraak later afgebeld, omdat ik me door anderen had laten overtuigen om via de notaris te verkopen.”

Hoe past ERA Janssens & Janssens dan verder in dit verhaal?

“Wel, de notaris heeft het huis te koop gesteld via Immoweb en de plaatselijke krantjes, een bord geplaatst en best mooie foto’s genomen. De bezichtigingen moest ik zelf begeleiden. Niet evident, omdat je niet goed weet hoe je dat moet aanpakken. Ik was nogal zenuwachtig en betrapte mezelf erop dat ik sprak over dingen die voor de bezoekers geen belang hadden. Ik voelde me eigenlijk een beetje aan mijn lot overgelaten. Het huis heeft ongeveer een half jaar te koop gestaan en er zijn zo’n acht bezoeken geweest. De meeste respons kwam via de zoekertjes die ik zelf op het internet had geplaatst. Uiteindelijk was er een koper, maar die heeft later weer afgehaakt. Zeker geen slecht woord over de notaris, maar voor de herkansing heb ik toch ERA Janssens & Janssens gekozen.”

Was dat dan geen ongemakkelijke situatie?

“Nee hoor. Zelfs nadat ik mijn eerste afspraak had geannuleerd, hebben ze mij nog teruggebeld met tips en advies, terwijl ze wisten dat het huis intussen via de notaris verkocht werd. Ze zijn altijd heel vriendelijk gebleven, correct en niet opdringerig. Christel, bijvoorbeeld, met wie ik het meest contact heb gehad, is een hele joviale vrouw die me een altijd een goed gevoel gaf. Die is geboren voor de job, dat heb ik haar zelfs zo gezegd. In juni heb ik dan de overeenkomst met ERA Janssens & Janssens getekend, met de belofte van Koen dat het huis vóór onze trouw verkocht zou zijn.”

En?

“De aanpak van het kantoor was helemaal anders. Koen koos voor een realistischere prijszetting, die ook meer strookte met het bedrag dat ik zelf in mijn hoofd had. Er werden nieuwe foto’s genomen die toch dat ietsje méér hadden. Koen was daarbij aanwezig en lette echt op de details. Hun methode werkt, want in drie weken was mijn huis verkocht, aan de vraagprijs en effectief vóór onze trouw in augustus.”

“Bij ERA Janssens & Janssens zijn ze heel hulpvaardig, correct, begripvol en altijd vriendelijk, nooit slechtgezind. Die zullen nochtans ook wel eens een slechte dag hebben, hè? Ik heb ook geapprecieerd dat ze écht bereikbaar zijn. Geen antwoordapparaat met de boodschap dat ze je later wel zullen terugbellen wanneer je op hete kolen zit. Ze spelen kort op de bal: het is actie en reactie. Ik had bijvoorbeeld verhuisdozen nodig en ’s anderendaags mocht ik er al gaan halen. Dat heb ik graag. Ze maken je ook niet gelukkig met een dooie mus: pas wanneer het voorschot binnen is, zien ze het huis als verkocht. Toen ik het compromis ging tekenen, kreeg ik er nog een fles champagne en een kaart als trouwcadeau bovenop. Dat vond ik plezant.”

“Ik zou zonder twijfel opnieuw via hen verkopen, én kopen. Ik geef hen een tien, sowieso. Ik zou zelfs durven zeggen: een elf.” Waarop Wilfried: “Ge moet er nu ook niet te veel stroop aan smeren. Straks worden die mensen nog verlegen.” En Natalie weer: “Als ’t just is, is ’t just, hè sjoe. Ik blijf bij mijn score.” Wilfried: “Allez, als we ooit uit elkaar gaan, dan weten we toch waar we moeten zijn om ons huis te verkopen.” (lachen)