Het verhaal van Isabelle Hoebrechts
Bij Isabelle Hoebrechts kruipt het ondernemersbloed waar het niet gaan kan. Ze leidt haar eigen bedrijf in rekrutering, assessment, development, loopbaanbegeleiding & coaching, en is daarnaast Managing Director Benelux van een internationaal gerenommeerd instituut, gespecialiseerd in het harmoniëren van werk en privé. Het is die beoogde harmonie die aan de basis ligt van de verkoop van een villa in Holsbeek.
“Zeven jaar geleden deden onze medewerkers hun consultancy nog voornamelijk op kantoor. Om hen de ruimte te geven hun job comfortabel te kunnen uitoefenen, had ik geïnvesteerd in een huis in Holsbeek. Maar, met de komst van de crisis drong het nieuwe ondernemen zich op en mensen gingen meer thuiswerken. In dezelfde periode overleed ook mijn beste vriend en zijn dood deed me stilstaan bij mijn eigen leven. Ik werkte intensief zeven dagen op zeven, maar hoe zag ik mijn professionele toekomst? Net dan kreeg ik de functie van CEO van het Instituut voor Neurocognitivisme aangeboden en ik zou hoofdzakelijk vanuit Brussel werken. Daar zat ik dan met mijn prachtige villa.”
Je besliste te verkopen?
“We hebben eerst aan expats willen verhuren, maar dat was eigenlijk geen goed idee. Als je de afwerking van een dergelijke villa in ere wilt houden, dan kost dat na elke (korte) verhuurperiode veel energie en geld. Bovendien zou de rechtmatige huurprijs zo hoog geweest zijn dat je voor dat geld beter kiest om te investeren in een eigen woning. We hebben ook voorgesteld aan onze oudste dochter om er te gaan wonen, maar zij en haar partner hebben een paardenboerderij gekocht. Daarmee waren onze pistes opgebruikt."
Behalve die van de verkoop.
“Intussen stond het huis al een jaar zo goed als leeg en dat was echt zonde. Mijn echtgenoot en ik wisten meteen dat we het niet zelf zouden verkopen. Door onze jobs beschikken we wel over een uitgebreid netwerk, maar we pretendeerden niet dat we het beter zouden kunnen dan een makelaar. We hebben drie in werkwijze verschillende makelaars gecontacteerd. Van ERA weten we dat het de reputatie heeft een goed internationaal gestructureerd en georganiseerd bedrijf te zijn met een goede methodologie, database en marketing. Maar, ik had de indruk dat zij vooral gespecialiseerd waren in woningen in de gemiddelde prijsklasse. Onze villa was bovendien geconcipieerd als kantoorgebouw met open ruimten en zonder reguliere keuken of badkamer. We vroegen ons dus af of ERA Janssens & Janssens wel over de juiste kanalen beschikte om een dergelijk uitzonderlijk en duurder pand aan de man te brengen. Toch hebben Koen en Helene ons overtuigd op basis van hun eerlijkheid, hun focus en hun transparante communicatie.
Om de verkoop een extra dimensie te geven, werden bijkomende inspanningen geleverd, zoals een luxe-uitgave van een publiciteitskaart die onze woning in de verf zette en die wijd werd verspreid. Op hun zoektocht naar geschikte kandidaten werden mensen uit hun bestand telefonisch benaderd, en ze organiseren drie Open Huizen Dagen op nauwelijks acht maanden. Hun reclamecampagne voor dergelijke acties werkt trouwens goed, als je bedenkt dat wij telkens een zestal bezoekers over de vloer kregen, iedere keer het boogde koperspubliek.
We hebben altijd constructief overleg gevoerd en nooit het gevoel gehad dat er een politiek spelletje gespeeld werd tussen koper en verkoper. Ze denken ook creatief mee. Het was hun voorstel om een bijlage aan het verkoopdossier toe te voegen met de prijscalculaties van leveranciers die hadden ingestaan voor de inrichting van de villa. Op die manier kregen geïnteresseerde kopers direct een duidelijk idee van wat de meerprijs zou zijn voor een afwerking op maat met dezelfde materialen en door diezelfde firma’s.
Ze zeggen wat ze doen en ze doen wat ze zeggen. “Walk the talk”, dat typeert hen. Ze hebben de structuur, de strategie en de tools van ERA achter zich, ook al hoeft dat nog niks te zeggen over de kwaliteit van een specifiek kantoor. Maar je voelt dat Koen en Helene twee perfectionisten zijn. Ze zijn allebei doorleefd met de passie voor hun vak en ze hebben een goed team. Het is een kantoor met een zeer goede administratieve opvolging, altijd met een smile. Ik werd bij hen altijd getriggerd door hun eerlijkheid en correctheid. Als je niet weet hoe je aan de verkoop van je huis moet beginnen, dan raad ik hen, en specifiek hen, aan bij ERA. Ik ben altijd heel streng in mijn beoordeling, maar van mij krijgt ERA Janssens & Janssens een 9. Absoluut.”