Het verhaal van Diane, Linda en Hans Saenen
In 2015 verhuist de moeder van Diane, Linda en Hans Saenen naar een zorgcentrum. Haar grote woning met dito tuin in Testelt komt daardoor leeg te staan. Omdat ze toch nog de stille hoop koestert er ooit naar terug te kunnen keren, wil ze haar huis in eerste instantie liever niet verkopen.
“Zowat een jaar later begon ons moe zich meer thuis te voelen in het rustoord. Nadat we haar nog eens hadden gewezen op de kosten voor het onderhoud, de verwarming en dringende reparaties, stemde ze toch toe met de verkoop”, vertelt Diane. “Zelf hadden we minder goede ervaringen met de professionaliteit en bereikbaarheid van enkele immokantoren, maar een vriendin van mijn schoonzus had ooit met ERA verkocht en ze was daarover heel tevreden”, vult echtgenoot Jaak aan. “We hebben dan gebeld met ERA Janssens & Janssens in Aarschot.”
Wat was jullie eerste indruk van dit kantoor?
“Het eerste gesprek met Koen was heel gemoedelijk. Hij wees ons op de pro’s en contra’s van de woning en gaf ons tips over hoe we ze beter konden presenteren. Hij was totaal niet pusherig en we kregen een week de tijd om te beslissen of we met hen in zee zouden gaan. Na een paar dagen hebben we al teruggebeld voor een nieuwe afspraak.We werden met ons drieën op een zaterdagvoormiddag gezellig met een kopje koffie ontvangen in Aarschot. Koen had al een vakkundig overzicht opgemaakt van de eigenschappen van de woning, en van de vereiste aanpassingen, zoals een update van de elektriciteit en een vervanging van de verwarmingsketel. Op die gegevens had hij zijn vraagprijs gebaseerd en die kwam overeen met wat wij in gedachten hadden. Als we tekenden, gaven we het kantoor de toestemming om ons zowat alles uit handen te nemen. Zij zouden dan de plannen opvragen bij het kadaster, onder andere de keuring van de elektriciteit en de stookolietank laten uitvoeren, voor een energieprestatiecertificaat en voor alle andere nodige documenten zorgen. Er werd ons niks opgedrongen. Zo hebben wij bijvoorbeeld niet gekozen voor een virtuele toer, omdat het om een oud huis ging. Maar ook de ‘gewone’ foto’s waren schitterend.”
Hoe is de verkoop verlopen?
“Eens getekend, ging het vooruit. We werden alle drie goed op de hoogte gehouden: aan wie was de woning voorgesteld, waar hadden ze reclame gemaakt, enzoverder. Het eerste half jaar kwam er weinig reactie op het huis, waarna ze ons voorstelden om de prijs te verlagen. Maar voor ons was het niet dringend. Ze bleven nadien evenzeer hun best doen. Het huis heeft acht maanden te koop gestaan. Volgens Koen was dat al redelijk lang, maar die indruk hadden wij helemaal niet. Het was een oud huis en in de straat stonden er drie te koop. Wij hadden verwacht dat onze verkoop járen kon aanslepen. We waren dus eerder verbaasd en opgelucht. En ons moe was content.”
Wat vinden jullie van de verhouding prijs-kwaliteit als je werkt met ERA Janssens & Janssens?
Jaak: “Al toen Koen hun fee en de kosten van het verkoopproces bekendmaakte, vroeg ik me af of die mensen daar wel aan uit zouden kunnen. De plannen opvragen, de keuringen laten uitvoeren, de attesten opstellen, … Niemand werkt gratis, hè. Eerlijk gezegd, ik zou voor die prijs al die moeite niet zelf willen doen. Als werkende mens moet je vrijaf nemen, je moet de verplaatsingen naar het huis doen, zorgen dat je er bent als er keurders of bezoekers langskomen, enzoverder. Diane: “Het kost natuurlijk wat, maar ik vind dat ze dat verdienen voor wat ze allemaal gedaan hebben. De verkoopovereenkomst is trouwens zo knap samengesteld dat het een mooi aandenken is. Chapeau!”“Ze werken snel en correct en zijn altijd vriendelijk en vlot bereikbaar. Ze denken mee met de verkoper en zijn evenzeer begaan met de koper. In tegenstelling tot haar eerdere ervaring met makelaars was de nieuwe eigenares heel tevreden over deze transactie. Koen had ook bij haar een eerlijke indruk nagelaten.Zouden we ERA Janssens & Janssens aanraden? Zeker wel, tweehonderd procent! Want we zijn content en fier dat het huis zo goed verkocht is. Vanaf het eerste moment zijn we in goede handen geweest en ze begeleiden ons nog tot bij de notaris. Van ons krijgen ze absoluut een tien, omdat ze dat waard zijn.”
Jaak: “Ik heb er als schoonzoon eigenlijk niks mee te maken, maar als Koen een referentie nodig heeft voor mensen die twijfelen om voor hem te kiezen, dan mogen ze mij bellen. Ook al verliep de verkoop via mijn vrouw en haar zus en broer, en heb ik hem persoonlijk zelfs nooit ontmoet!”